lördag 19 september 2009

En författarskola för unga

Skriv! En författarskola för unga av Jan Nilsson och Ulf Nilsson.
Kapitel 8 (mestadels).

En checklista

Här kommer alla knepen samlade.

I en bok måste det finnas spelregler. Hemska hot försvinner inte av sig själv. Händelser får inte vara oförklarliga.

I drömmar sker allting ”plötsligt” – och så får det aldrig vara i böcker. Ordet ”plötsligt” är nästan förbjudet.

Din bok måste ha en ordning, en struktur. De flesta författare planerar sin berättelse omsorgsfullt. De gör synopsis innan de börjar skriva.

Den viktigaste delen av skrivarbetet är att skaffa den kunskap som behövs.
”Konsten att skriva väl har till källa och ursprung att veta.”

– Horatius

En bra bok ska gärna börja med ett ryck, som när ett tåg sätter igång. Och det ska bli värre och värre som när en flod närmar sig ett vattenfall. Och sedan ska boken sluta i lugn.

”In media res”. Börja mitt i det viktigaste. Börja på ”kapitel 3”! Jämför exemplen:

1. Agenten får sitt uppdrag.

2. Agenten reser till Turkiet. Han smyger in i sultanens slott och avlyssnar den hemliga diskussionen.

3. Agenten blir upptäckt när han står och lyssnar. Han blir tillfångatagen efter en jakt. Han hamnar i fängelse.

Börjar man istället historien ”in media res” kan man starta när agenten står och lyssnar.

1. Agenten blir upptäckt när han står och lyssnar. Han blir tillfångatagen efter en jakt. Han hamnar i fängelse.

2. Under förhöret berättar han om sitt uppdrag och hur han smugit in i sultanens palats. Han säger att han inte hört något…

3. Han tänker för sig själv att han har fått reda på precis alla de hemligheter han vill veta. Nu gäller det bara att fly…

Berätta inte allt. Du ska klippa bort de tråkiga bitarna.

Dags att tänka efter vad din berättelse egentligen vill säga, vilket budskap som ligger i botten?

I böcker överdriver man och spetsar till situationer. Ord som ”liten” och ”ganska” borde vara förbjudna i spännande böcker.

Det måste finnas ett livsfarligt hot rakt genom boken. Berätta om den hemska otrygga hotfullheten. Vägen tillbaka till tryggheten är det intressanta. När man nått tryggheten tappar läsaren intresset.

Ett litet hot ökar spänningen och kan ge dig tillfälle att berätta sådant som egentligen är tråkigt.

Krydda med småhot. Tidsbrist kan vara ett bra småhot. Huvudpersonen måste vara färdig med något före en viss tid. Jakten mot klockan höjer genast pulsen i en berättelse.

Ett avbrott just när det är som mest spännande, en ”cliffhanger”, är bra.

I en spännande bok måste man ha tråkiga kapitel, så att läsaren inte blir ”spänningsblind”.


Kom ihåg att flagga för att något hemskt ska hända så att katastrofen inte blir en total överraskning för läsaren. Se exemplet, där SPÄNNANDE! visar en flaggning.

1. En pappa och hans dotter kliver i en båt i en till synes lugn flod. De ska ro ut lite efter maten.

2. Mamman ropar att det är livsfarligt i floden. De hör ingenting utan tror att hon ropar om efterrätten. SPÄNNANDE!

3. Mannen är inte van. Tappar årorna.

4. Det är ingen fara. När som helst kan de simma i land.

5. Det går fortare och fortare.

6. Vi får reda på att han är livrädd för vatten. SPÄNNANDE!

7. Det blir värre och värre. Kanske båten börjar läcka.

8. Så kommer de fram så de ser vattenfallet. SPÄNNANDE!

9. En chans till räddning dyker upp – en trädstam som sticker ut i vattnet.

10. De klarar det. Mamman kommer springande och hjälper dem iland. Hela familjen går hem för att äta efterrätt. Slut.

Likaså, flagga för andra händelser. Ett vanligt enkelt stumfilmsskämt där en man halkar på ett bananskal, blir inte roligt om vi inte sett bananskalet tidigare.

Det är alltid trevligt för läsaren att veta mer än huvudpersonen.

Det är alltid mycket enklare om du har situationer där personerna kan prata med varandra.

Det är mycket bättre att ha ett enda konkret offer än att en miljon namnlösa.

Historien börjar med ett normalt liv i lugn och ordning. Sedan blir allt oro, fara och kaos. Så slutar historien med normalt liv och lugn och ordning. Och dessutom med någon liten förbättring eller belöning för huvudpersonen.

Folksagor använder tretalet. Två gånger misslyckas det – tredje gången går det!

Slutet måste vara bestämt innan du börjar skriva!

Och så den viktigaste regeln av alla. Alla dessa tips och regler får man lov att bryta mot. Om du tycker att berättelsen blir bättre om du gör tvärt om – gör då det!

Inga kommentarer: